Vliv a význam náboženství a křesťanské tradice ve specifické kulturně-geografické konstrukci střední Evropy se stal významným impulsem pro tvorbu národních (sebe)obrazů. Tato kniha se zamýšlí nad duchovně a nábožensky orientovanými literárními aktivitami, které byly rovněž využity jako prostředek kulturní homogenizace a kulturní diverzifikace. Ve snaze přitáhnout pozornost veřejnosti k možnostem různých pohledů na literární obrazy, klišé, národní symboly či mýty používají autoři nástroje srovnávací imagologie. Zohledňují různé významné neliterární okolnosti a rozšiřují diskurz analýzou kulturních obrazů křesťanské tradice právě jako prostředku kulturní a národní (sebe)identifikace. Publikace tak přispívá k mezikulturnímu dialogu a stává se cenným vstupem do probíhající diskuse o významu literární tvorby autorů spojených s nábožensko-duchovními hodnotami z hlediska vytváření (vlastního) kulturního obrazu..
Foreword ... 7 // Chapter One // Cyril and Methodius as Slovak Image ... 11 // The Proglas as the Legacy of Constantine and Methodius, // Thessalonian Brothers, Evangelisers of the Slavs ... 13 // Comparative Studies and Imagology in the Research // on the Legacy of Sts Cyril and Methodius ... 19 // Cultural and Literary Context of the Image of Cyril and Methodius ... 28 // Chapter Two // Comparative Imagology and Catholic Literature ... 35 // Self-image of Slovak Nation in the Work of Authors // of Slovak Catholic Modernism ... 39 // "Our Own" vs. "the Foreign" in Work of Dlhomír Poľský ... 58 // Chapter Three // Hungarian Catholic Literature in the 1920s-1930s ... 65 // The Poetic Aesthetics of László Mécs ... 81 // Conclusion ... 93 // Bibliography ... 97 // Name Index ... 107 // 5