Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 22.06.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(4) Půjčeno:4x 
BK
Šesté aktualizované a rozšířené vydání
Praha : Parta, 2021
488 stran : ilustrace ; 30 cm

objednat
ISBN 978-80-7320-290-3 (brožováno)
Obálkový podnázev: teoretické základy a metodika
Obsahuje bibliografie a bibliografické odkazy
001942358
ÚVOD 3 // ČÁST OBECNÁ 4 (M. Valenta) // 1 Pojetí psychopedie a její postavení v systému věd (M. Valenta, O. Ješina) 4 // 1.1 Pojetí psychopedie 4 // 1.2 Postavení psychopedie v systému věd 5 // 2 Terminologie v psychopedii (M. Valenta, O. Ješina) 7 // 3 Z historie péče o osoby s mentálním postižením či jinou duševní poruchou 18 // 4 Práva osob s mentálním postižením (J. Michalik) 31 // 4.1 Vybrané mezinárodní dokumenty o ochrane práv osob s mentálním postižením 32 // 4.2 Svéprávnost 34 // 4.3 Právní a faktické důsledky omezení svéprávnosti 38 // 4.4 Diskriminace a antidiskriminace 39 // 4.5 Kdy se o diskriminaci nejedná 43 // 4.6 Právní prostředky ochrany před diskriminací 44 // 5 Specifika osobnosti klienta s mentálním postižením i dalšími duševními poruchami 46 // 5.1 Osoby s mentálním postižením 46 // 5.2 Osoby s jinou duševní poruchou 51 // 5.2.1 Děti s poruchou autistického spektra (PAS) 51 // 5.2.2 Děti s poruchami chování a emocí 52 // 5.2.3 Duševní onemocnění 53 // 5.2.4 Příklad kombinace diagnóz duševního onemocnění a mentálního postižení 54 // 6 Etiologie mentálního postižení 56 // 6.1 Prenatální příčiny 56 // 6.2 Perinatální příčiny 57 // 6.3 Postnatální příčiny 57 // 7 Diagnostika v psychopedii 59 // 7.1 Klinické diagnostické prostředky 60 // 7.1.1 Anamnéza 60 // 7.1.2 Pozorování 61 // 7.1.3 Rozhovor 63 // 7.1.4 Dotazník 65 // 7.1.5 Analýza produktů činnosti 66 // 7.1.5.1 Analýza písma 66 // 7.1.5.2 Analýza hry 67 // 7.1.5.3 Analýza kresby 72 // 7.1.6 Případová studie 77 // 7.2 Testové metody 78 // 7.2.1 Didaktické testy 78 // 7.2.2 Sociometrické testy 79 // 7.2.3 Psychodiagnostické metody 80 // 7.2.3.1 Vývojové škály 80 // 7.2.3.2 Pojetí inteligence a jejího testování 81 //
7.2.3.3 Testy specifických funkcí a schopností (M. Valenta. O. Ješina) // 8 Edukační systém a služby sociální péče určené osobám s mentálním... // 9 Alternativní přístupy k edukaci a péči o osoby s mentálním postižením // 9.1 Slovo o alternativě // 9.2 Alternativní pedagogické koncepce 20. století // 9.3 Antropozofická pedagogika // 9.3.1 Waldorfská škola // 9.3.2 Camphillské léčebné komunity // 10 Terapeutické přístupy v péči o osoby s mentálním postižením Tt3 (M. Valenta, O. Müller, J. Dosedlová) // 10.1 Klasifikace a charakteristika terapií využitelných v péči o osoby s mentálním postižením // 10.2. Terapie hrou // 10.3. Činnostní a pracovní terapie // 10.4. Psychomotorická terapie // 10.5. Terapie s účastí zvířete // 10.5.1 Hipoterapie // 10.5.2 Canisterapie // 10.6. Expresívni terapie // 10.6.1 Muzikoterapie // 10.6.2 Dramaterapie // 10.6.3 Arteterapie // 10.6.3.1 Volný výtvarný projev // 10.6.3.2 Volný výtvarný projev při hudbě // 10.6.3.3 Muzikomalba // 10.6.3.4 Asociativní výtvarný projev při hudbě // 10.6.3.5 Skupinové výtvarné činnosti // 10.6.3.6 Řízený výtvarný projev // 10.6.4 Biblioterapie // 10.6.5 Tanečně-pohybová terapie // 11 Alternativní a augmentativní komunikace (M. Valenta) // 12 Raná péče u jedinců s mentálním postižením (P. Jurkovičová) // 12.1 Počátky a vývoj rané péče // 12.2 Význam plasticity mozku pro ranou péči // 12.3 Rodina jako partner i klient v rané péči // 12.4 Raná péče jako komplex služeb // 12.4.1 Cíle a služby rané péče // 12.4.2 Principy služeb rané péče/intervence // 12.5 Proces rané péče // 12.6 Programy rané péče // 12.6.1 Model Provázení // 12.6.2 Program Portage // 12.7 Poskytovatelé služby rané péče v České republice // 12.7.1 Asociace pracovníků v rané péči //
12.7.2 Společnost pro ranou péči // 12.7.3 Slezská diakonie // 12.8 Týmová spolupráce při rané péči 175 // 13 Psychopedická andragogika a gerontagogika (O. Müller) 178 // 13.1 Pojetí a postavení v systému věd 178 // 13.2 Základní terminologie v oblasti psychopedické andragogice // 13.2.1 Specifika dospívání a dospělosti člověka s mentálním postižením 185 // 13.3 Základní terminologie v oblasti psychopedické gerontagogiky 190 // 13.4 Specifika seniorského věku v psychopedickém kontextu 194 // 13.4.1 Involuční a chorobné změny ve stáří 199 // 13.4.2 Demence způsobená Alzheimerovou nemocí 205 // 13.4.3 Klinický obraz demence způsobené Alzheimerovou nemocí 206 // 13.4.4 Podpora osob seniorského věku závislých na péči 208 // 14 Sexualita osob s mentálním postižením (Z. Kozáková) 213 // 14.1 Postoje k sexualitě osob s mentálním postižením 215 // 14.2 Partnerství osob s mentálním postižením 219 // 14.3 Manželství osob s mentálním postižením 221 // 14.4 Rodičovství osob s mentálním postižením 221 // 14.5 Sexuální zneužívání osob s mentálním postižením 223 // 14 5.1 Doporučení pro omezení výskytu sexuálního zneužívání 224 // 14.5.2 Možnosti ošetření problematiky sexuality v zařízení 226 // ČÁST METODICKÁ 229 (M. Valenta, O. Müller) // 1 Teorie výchovy osob s mentálním postižením či jinou duševní poruchou 229 (O. Müller) // 1.1 Základní východiska 229 // 1.1.1 Obsah, formy a podmínky výchovy 232 // 1.1.2 Cíle a výsledky výchovy 234 // 1.1.3 Metody a další prostředky výchovy 236 // 1.1.4 Konkretizace vybraných výchovných metod uplatnitelných u osob s mentálním postižením 239 // 1.1.4.1 Terapeuticko-formativní metody 239 // 1.1.4.2 Dramika (výchovná dramatika) 239 // 1.1.4.3 Program instrumentálního obohacení (P.I.E. - Progrann of Instrumental Enrichment) 245 //
1.1.4.4 Alternativní a augmentativní komunikace 247 // 1.1.4.5 Podpůrné pedagogicko-rehabilitační metody 249 // 1.1.4.6 Další podpůrné léčebně (pedagogicko)-rehabilitační metody 253 // 1.2 Koncept bazálni stimulace a její využití při edukaci jedinců s těžkým postižením 258 (M. Vítková) // 1.2.1 Okruh osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami 258 // 1.2.2 Těžké postižení jako trvalé ohrožení vývoje a života 259 // 1.2.3 Zásady podpory žáků s těžkým postižením 260 // 1.2.4 Model "vnímání - představy - myšlení" jako základ terapií ve speciálně pedagogické // intervenci 262 // 1.2.5 Koncept bazálni stimulace 265 // 1.3 Socializace osob s mentálním postižením (O. Müller) 272 // 1.4 Výchova dítěte s mentálním postižením v rodině 275 // 1.4.1 Další modely reakcí rodičů na výskyt postižení 277 // 1.4.2 Vlivy na rodinu s dítětem s mentálním postižením (I. Strnadové) 278 // 1.4.3 Podpora poskytovaná rodinám dětí s mentálním postižením v České republice 280 // i .4.4 Výchovné přístupy a organizace života v rodině s dítětem s mentálním postižením 281 // Osobnost a profesní zdatnost psychopeda 284 // Předškolní a školní výchova osob s mentálním postižením 287 // Raná péče a předškolní výchova 287 // Složky výchovy jako součásti výchovně-vzdělávacího procesu na základní škole 292 // Výchova na základních školách speciálních 298 // 486 // 1.6.4 Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami 300 // 1.7 Výchova v zařízeních sociálních služeb (O. Müller) 306 // 1.7. 1 Specifika práce s osobami seniorského věku s demencí způsobenou Alzheimerovou nemocí ..311 // 1.8 Standardy kvality sociálních služeb (Z. Kozáková) 321 //
1.8.1 Základní charakteristika standardů 321 // 1.8.2 Způsob hodnocení kvality pomocí standardů 322 // 1.8.3 Typy standardů 322 // 1.8.3.1 Procedurální standardy kvality sociálních služeb 322 // 1.8.3.2 Personální standardy kvality sociálních služeb 323 // 1.8.3.3 Provozní standardy kvality sociálních služeb 323 // 1.9 Příprava vstupu a vstup na volný trh práce (O. Müller) 325 // 1.9.1 Sebeobhajování osob s mentálním postižením (Z. Kozáková) 327 // 1.9.1.1 Schůzky sebeobhájců 328 // 1.10 Volný čas a zájmová činnost (O. Ješina) 331 // 1.11 Společenské organizace a občanská sdružení 333 // 1.11.1 Vznik Společnosti pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, z. s 333 (M. Mužáková) // 1.11.2 Činnost SPMP po roce 1989 334 // 1.11.2.1 Sociální služby pro osoby s mentálním postižením 334 // 1.11.3 Vznik a rozvoj dalších nestátních neziskových organizací 335 // 1.12 Výchova osob s jinou duševní poruchou (O. Müller) 338 // 1.12.1 Děti s pervazivní vývojovou poruchou/PAS 338 // 1.12.2 Děti s poruchami chování a emocí 342 // 1.12.3 Dospělí klienti s psychiatrickou diagnózou 344 // 2 Didaktika osob s mentálním postižením (M. Valenta) 346 // 2.1 Teorie vzdělávání osob s mentálním postižením 346 // 2.2 Teorie vyučování osob s mentálním postižením 352 // 2.2.1 Teoretická východiska procesu vyučování osob s mentálním postižením 352 // 2.2.1.1 Gnozeologická východiska vyučování 352 // 2.2.1.2 Psychologická východiska vyučování 353 // 2.3 Didaktické zásady 360 // 2.4 Didaktické metody 364 // 2.4.1 Motivační metody 364 // 2.4.1.1 Úvodní motivační metody 365 // 2.4.1.2 Průběžné motivační metody 365 // 2.4.2 Expoziční metody 366 // 2.4.2.1 Metody přímého přenosu poznatků 366 //
2.4.2.2 Metody zprostředkovaného přenosu poznatků 367 // 2.4.3 Metody fixační 372 // 2.4.4 Klasifikační metody 374 // 2.5 Vyučovací formy 377 // 2.6 Didaktické pomůcky 380 // 3 Vybrané předmětové didaktiky (M. Valenta) 384 // 3.1 Smyslová výchova 384 // 3.1.1 Rozvoj diferenciace jednotlivých analyzátorů 384 // 3.2 Vyučování českého jazyka na prvním stupni základní školy 390 // 3.2.1 Počáteční čtení 390 // 3.2.2 Počáteční psaní 393 // 3.4 Poznámky k vyučování matematiky 396 // 3.4.1 Matematické zkušenosti dětí před vstupem do školy a na začátku školní docházky 396 // 3.4.2 Geneze kvantitativních (mnohostních) představ vedoucích k pojmu přirozeného čísla 398 // 3.4.3 Početní výkony 399 // 3.4.4 Slovní úlohy 399 // 3.4.5 Geometrie 400 // 3.5 Metodika pracovního vyučování 402 // 3.5.1 Odraz zvláštností osobnostní struktury žáků s mentálním postižením v hodinách // pracovního vyučování 402 // 3.5.2 Didaktické prostředky a obsah pracovního vyučování 405 // 3.6 Metodika výtvarné výchovy 411 // 3.6.1 Tvořivé pojetí výtvarné výchovy 412 // 3.6.2 Výtvarná výchova v nižších ročnících 412 // 3.6.3 Výtvarná výchova ve vyšších ročnících 419 // 3.7 Metodika hudební výchovy 423 // 3.7.1 Rozcvičování v hodinách hudební výchovy 424 // 3.7.2 Pěvecké činnosti 428 // 3.7.3 Instrumentální činnost 430 // 3.7.4 Hudebně-pohybové hry 432 // 3.7.5 Hudební poslech 433 // 3.8 Aplikovaná tělesná výchova u žáků s mentálním postižením a poruchami // autistického spektra (O. Ješina) 435 // 3.8.1 Základní charakteristika ATV u žáků s MP a PAS 435 // 3.8.2 Specifika v oblasti pohybových aktivit u žáků s MP a PAS 436 // 3.8.3 Metodické podněty pro ATV žáků s MP a PAS 438 //
3.8.4 Specifika inkluzivní tělesné výchovy u žáků s MP a PAS 441 // 3.9 Sexuální výchova osob s mentálním postižením (Z. Kozáková) 448 // 3.9.1 Schéma sexuální výchovy 450 // 3.9.2 Principy sexuální výchovy 451 // 3.9.3 Základní východiska sexuální výchovy osob s mentálním postižením 452 // 3.9.4 Metody a formy sexuální výchovy 455 // 3.9.5 Obsah sexuální výchovy osob s mentálním postižením v období základního vzdělávání 457 // 3.9.5.1 Sexuální výchova osob s lehkým mentálním postižením 457 // 3.9.5.2 Sexuální výchova osob se středním mentálním postižením 461 // 3.9.5.3 Sexuální výchova osob s těžkým (hlubokým) mentálním postižením a souběžným postižením více vadami 464 // PŘÍLOHY 467 // Ukázky IVP pro integrovaného žáka s mentálním postižením 467 // LITERATURA 473
(OCoLC)1335743034
cnb003418758

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC