Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 11.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
EB
EB
ONLINE
[Praha] : Karolinum, 2022
1 online zdroj (486 stran)
Externí odkaz    Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro Bookport 


ISBN 978-80-246-5372-3 (online ; pdf)
ISBN 978-80-246-5154-5 (print)
angličtina
Velikonoční vyznání, že Ježíš byl vzkříšen, je zásadním východiskem jak pro křesťanskou víru, tak pro křesťanskou teologii. Tato kniha proto začíná touto zásadní vnitřní perspektivou křesťanství, využívá vhledů interního realismu a sémiotiky a bere v potaz postmoderní dobu s její neredukovatelnou pluralitou. Na tomto základě se snaží vystavět současné pojetí toho nejústřednějšího teologického tématu – christologie; snaží se tedy odpovědět na otázku, kdo byl a je Ježíš Kristus a jaký je jeho význam pro celek skutečnosti. Christologii pojímá jako christologii ontologickou. Gallus se proto v textu kriticky zabývá jak tradiční chalcedonskou christologií, tak také christologickými koncepty posledních dekád a předkládá vlastní originální řešení. Jeho koncepce je založena na přesvědčení, že konzistentní christologie je možná pouze na pozadí důsledně trojičního myšlení a dynamického pojetí Boha i člověka. Přichází s modelem Boží akomodace, která je základem pro pojetí inkarnace i Ježíšovy smrti jako smrti Boha, a dotahuje důsledky tohoto modelu až do antropologie, soteriologie, eschatologie a mezináboženského dialogu..
001942376
Předmluva 9 // Předmluva k českému vydání 11 // Seznam zkratek 12 // PRVNÍ ČÁST // I. CHRISTOLOGIE JAKO CENTRUM TEOLOGIE 17 // 1. Christologie jako základ pro dvojí ohnisko teologie 17 // 1.1 Božství a lidství 17 // 1.2 Liberální teologie: opačná koncepce? 19 // 1.3 Ježíš Kristus jako Boží sebezjevení 23 // 2. Metodologická východiska 33 // 2.1 Postmoderní situace: diagnostická racionalita v pluralitě perspektiv 33 // 2.2 Sémiotika 38 // 2.3 Interní realismus 42 // II. PŘEDMĚT CHRISTOLOGIE 50 // 1. Hledání historického Ježíše 51 // 2. Hledání historického Ježíše z dnešní perspektivy 67 // 3. Christus praesens 74 // III. POLE CHRISTOLOGIE: CHALCEDONSKÝ RÁMEC 79 // 1. Chalcedonské vyznání a jeho problémy 79 // 1.1 Christologická definice 81 // 1.2 Problémy chalcedonské definice 92 // 2. Zápas s Chalcedonem v dějinách myšlení 102 // 2.1 Communicatio idiomatum 103 // 2.2 Enhypostasis 112 // 2.3 Jan Damašský 123 // 2.4 Západní středověká christologie 129 // 2.5 Martin Luther 131 // 2.6 Protestantská Orthodoxie 142 // 2.7 Kenotická teologie 150 // 2.8 Schleiermacher a jeho kritika tradičního dogmatu 155 // 3. Co s Chalcedonem dnes? 168 // IV. PERSPEKTIVA CHRISTOLOGIE: VZKŘÍŠENÍ 179 // 1. Postup christologie: cesta tam a zase zpět 179 // 1.1 Vzkříšení jako výchozí bod 179 // 1.2 Základ řeči o vzkříšení 182 // 1.3 Cesta tam a zase zpět 188 // 2. Trojice jako nutné pozadí 190 // 2.1 Důležitost trojičního přístupu 190 // 2.2 Výzvy důsledného trojičního mluvení o Bohu 193 // DRUHÁ ČÁST // V. PREEXISTENCE: BOŽÍ AKOMODACE 199 // 1. Neproměnný Bůh teologické tradice 200 // 2. Christologická komplikace 202 // 3. Problém 204 // 4. Dynamický prostor v rámci Boží neproměnnosti 206 // 5. Akomodace jako základní ontologický a regulativní pojem 218 //
VI. INKARNACE 231 // 1. Akomodace v procesu: pokus s enhypostazí aneb nové víno // do starých měchů 232 // 2. Vere homo 242 // 2.1 Osoba a osobnost v rámci identity člověka 242 // 2.2 Identita a jméno 247 // 2.3 ImagoDei 251 // 3. Identita Ježíše Krista 255 // VII. SMRT JEŽÍŠE KRISTA 266 // 1. Identita a smrt 266 // 1.1 Koncepce nesmrtelné duše a její kritika 267 // 1.1.1 Koncepce 267 // 1.1.2 Aplikace na christologii 271 // 1.1.3 Kritika koncepce nesmrtelné duše 272 // 1.2 Celostní smrt 275 // 1.2.1 Koncepce celostní smrti 275 // 1.2.2 Smrt Ježíše Krista jako lidská smrt 280 // 1.2.3 Kritika teorie celostní smrti 282 // 2. Smrt Ježíše Krista - smrt Boha 285 // 2.1 Kříž Ježíše Krista 285 // 2.2 Smrt Boha? 288 // 2.2.1 Stará církev 288 // 2.2.2 Martin Luther 292 // 2.2.3 Georg Wilhelm Friedrich Hegel 293 // 2.2.4 Karl Rahner 303 // 2.2.5 Eberhard Jüngel 303 // 2.2.6 Jürgen Moltmann 306 // 3. Smrt Ježíše Krista jako smrt v Bohu 310 // 3.1 Trojiční důsledky smrti Ježíše Krista 310 // 3.2 Ontologická relokace smrti 313 // VIII. SPASENÍ: KŘÍŽ JAKO ZÁSTUPNÁ OBĚŤ? 315 // 1. Soteriologie a j ej í současné výzvy 315 // 2. Smírčí oběť 317 // 3. Zástupnost 320 // 3.1 Exkluzivita a inkluzivita 320 // 3.2 Některá tradiční řešení 323 // 3.3 Problémy tradičních řešení 329 // 3.3.1 Problémy tradičních exkluzivních aspektů 329 // 3.3.2 Problémy tradičních inkluzivních aspektů 329 // 3.3.3 Další problémy koncepce zástupnosti 331 // 4. Trojiční transformace tradičního christomonismu 337 // 4.1 Christologický klíčový bod: nesení údělu 337 // 4.2 Christologický základ spásy 343 // 4.3 Pneumatologická komunikace spásy 347 // 4.4 Trojiční soteriologie dějin 351 // IX. VZKŘÍŠENÍ 353 // 1. Hermeneutika vzkříšení 354 // 1.1 Tři hermeneutické otázky 354 //
1.2 Základní hermeneutická struktura 358 // 2. Historicita vzkříšení 361 // 3. Tělesné vzkříšení: prázdný hrob 370 // 4. Co bylo vzkříšení Ježíše Krista? 375 // 5. Nanebevstoupení a obohacený Bůh 382 // 6. Všeobecné vzkříšení a poslední soud 383 // 6.1 Všeobecné vzkříšení 383 // 6.2 Poslední soud 385 // X. BŮH, ČAS A VĚČNOST 388 // 1. Věčnost a čas 388 // 1.1 Tradiční pojetí: Bůh nad časem 389 // 1.2 Alternativní koncepce: Bůh v čase 395 // 2. Trojice: ontologie vztahu věčnosti a času 399 // XI. CHRISTOLOGIE V POSTMODERNÍ PLURALITĚ 410 // 1. Na cestě k postpluralistické pokoře 410 // 1.1 Křesťanství mezi ostatními náboženstvími 411 // 1.1.1 Pluralismus 412 // 1.1.2 Inkluzivismus 427 // 1.1.3 Exkluzivismus 432 // 1.2 Partikularita a univerzalita křesťanského nároku 434 // 2. Dialog partikulárních perspektiv? 436 // 3. Akomodující praxe 438 // Literatura 442 // Jmenný rejstřík 473 // Věcný rejstřík 479

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC