Velikonoční vyznání, že Ježíš byl vzkříšen, je zásadním východiskem jak pro křesťanskou víru, tak pro křesťanskou teologii. Tato kniha proto začíná touto zásadní vnitřní perspektivou křesťanství, využívá vhledů interního realismu a sémiotiky a bere v potaz postmoderní dobu s její neredukovatelnou pluralitou. Na tomto základě se snaží vystavět současné pojetí toho nejústřednějšího teologického tématu – christologie; snaží se tedy odpovědět na otázku, kdo byl a je Ježíš Kristus a jaký je jeho význam pro celek skutečnosti. Christologii pojímá jako christologii ontologickou. Gallus se proto v textu kriticky zabývá jak tradiční chalcedonskou christologií, tak také christologickými koncepty posledních dekád a předkládá vlastní originální řešení. Jeho koncepce je založena na přesvědčení, že konzistentní christologie je možná pouze na pozadí důsledně trojičního myšlení a dynamického pojetí Boha i člověka. Přichází s modelem Boží akomodace, která je základem pro pojetí inkarnace i Ježíšovy smrti jako smrti Boha, a dotahuje důsledky tohoto modelu až do antropologie, soteriologie, eschatologie a mezináboženského dialogu..
Předmluva 9 // Předmluva k českému vydání 11 // Seznam zkratek 12 // PRVNÍ ČÁST // I. CHRISTOLOGIE JAKO CENTRUM TEOLOGIE 17 // 1. Christologie jako základ pro dvojí ohnisko teologie 17 // 1.1 Božství a lidství 17 // 1.2 Liberální teologie: opačná koncepce? 19 // 1.3 Ježíš Kristus jako Boží sebezjevení 23 // 2. Metodologická východiska 33 // 2.1 Postmoderní situace: diagnostická racionalita v pluralitě perspektiv 33 // 2.2 Sémiotika 38 // 2.3 Interní realismus 42 // II. PŘEDMĚT CHRISTOLOGIE 50 // 1. Hledání historického Ježíše 51 // 2. Hledání historického Ježíše z dnešní perspektivy 67 // 3. Christus praesens 74 // III. POLE CHRISTOLOGIE: CHALCEDONSKÝ RÁMEC 79 // 1. Chalcedonské vyznání a jeho problémy 79 // 1.1 Christologická definice 81 // 1.2 Problémy chalcedonské definice 92 // 2. Zápas s Chalcedonem v dějinách myšlení 102 // 2.1 Communicatio idiomatum 103 // 2.2 Enhypostasis 112 // 2.3 Jan Damašský 123 // 2.4 Západní středověká christologie 129 // 2.5 Martin Luther 131 // 2.6 Protestantská Orthodoxie 142 // 2.7 Kenotická teologie 150 // 2.8 Schleiermacher a jeho kritika tradičního dogmatu 155 // 3. Co s Chalcedonem dnes? 168 // IV. PERSPEKTIVA CHRISTOLOGIE: VZKŘÍŠENÍ 179 // 1. Postup christologie: cesta tam a zase zpět 179 // 1.1 Vzkříšení jako výchozí bod 179 // 1.2 Základ řeči o vzkříšení 182 // 1.3 Cesta tam a zase zpět 188 // 2. Trojice jako nutné pozadí 190 // 2.1 Důležitost trojičního přístupu 190 // 2.2 Výzvy důsledného trojičního mluvení o Bohu 193 // DRUHÁ ČÁST // V. PREEXISTENCE: BOŽÍ AKOMODACE 199 // 1. Neproměnný Bůh teologické tradice 200 // 2. Christologická komplikace 202 // 3. Problém 204 // 4. Dynamický prostor v rámci Boží neproměnnosti 206 // 5. Akomodace jako základní ontologický a regulativní pojem 218 //
VI. INKARNACE 231 // 1. Akomodace v procesu: pokus s enhypostazí aneb nové víno // do starých měchů 232 // 2. Vere homo 242 // 2.1 Osoba a osobnost v rámci identity člověka 242 // 2.2 Identita a jméno 247 // 2.3 ImagoDei 251 // 3. Identita Ježíše Krista 255 // VII. SMRT JEŽÍŠE KRISTA 266 // 1. Identita a smrt 266 // 1.1 Koncepce nesmrtelné duše a její kritika 267 // 1.1.1 Koncepce 267 // 1.1.2 Aplikace na christologii 271 // 1.1.3 Kritika koncepce nesmrtelné duše 272 // 1.2 Celostní smrt 275 // 1.2.1 Koncepce celostní smrti 275 // 1.2.2 Smrt Ježíše Krista jako lidská smrt 280 // 1.2.3 Kritika teorie celostní smrti 282 // 2. Smrt Ježíše Krista - smrt Boha 285 // 2.1 Kříž Ježíše Krista 285 // 2.2 Smrt Boha? 288 // 2.2.1 Stará církev 288 // 2.2.2 Martin Luther 292 // 2.2.3 Georg Wilhelm Friedrich Hegel 293 // 2.2.4 Karl Rahner 303 // 2.2.5 Eberhard Jüngel 303 // 2.2.6 Jürgen Moltmann 306 // 3. Smrt Ježíše Krista jako smrt v Bohu 310 // 3.1 Trojiční důsledky smrti Ježíše Krista 310 // 3.2 Ontologická relokace smrti 313 // VIII. SPASENÍ: KŘÍŽ JAKO ZÁSTUPNÁ OBĚŤ? 315 // 1. Soteriologie a j ej í současné výzvy 315 // 2. Smírčí oběť 317 // 3. Zástupnost 320 // 3.1 Exkluzivita a inkluzivita 320 // 3.2 Některá tradiční řešení 323 // 3.3 Problémy tradičních řešení 329 // 3.3.1 Problémy tradičních exkluzivních aspektů 329 // 3.3.2 Problémy tradičních inkluzivních aspektů 329 // 3.3.3 Další problémy koncepce zástupnosti 331 // 4. Trojiční transformace tradičního christomonismu 337 // 4.1 Christologický klíčový bod: nesení údělu 337 // 4.2 Christologický základ spásy 343 // 4.3 Pneumatologická komunikace spásy 347 // 4.4 Trojiční soteriologie dějin 351 // IX. VZKŘÍŠENÍ 353 // 1. Hermeneutika vzkříšení 354 // 1.1 Tři hermeneutické otázky 354 //
1.2 Základní hermeneutická struktura 358 // 2. Historicita vzkříšení 361 // 3. Tělesné vzkříšení: prázdný hrob 370 // 4. Co bylo vzkříšení Ježíše Krista? 375 // 5. Nanebevstoupení a obohacený Bůh 382 // 6. Všeobecné vzkříšení a poslední soud 383 // 6.1 Všeobecné vzkříšení 383 // 6.2 Poslední soud 385 // X. BŮH, ČAS A VĚČNOST 388 // 1. Věčnost a čas 388 // 1.1 Tradiční pojetí: Bůh nad časem 389 // 1.2 Alternativní koncepce: Bůh v čase 395 // 2. Trojice: ontologie vztahu věčnosti a času 399 // XI. CHRISTOLOGIE V POSTMODERNÍ PLURALITĚ 410 // 1. Na cestě k postpluralistické pokoře 410 // 1.1 Křesťanství mezi ostatními náboženstvími 411 // 1.1.1 Pluralismus 412 // 1.1.2 Inkluzivismus 427 // 1.1.3 Exkluzivismus 432 // 1.2 Partikularita a univerzalita křesťanského nároku 434 // 2. Dialog partikulárních perspektiv? 436 // 3. Akomodující praxe 438 // Literatura 442 // Jmenný rejstřík 473 // Věcný rejstřík 479