Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 04.11.2023. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
EB
EB
ONLINE
[Praha] : Karolinum, 2023
1 online zdroj (158 stran)
Externí odkaz    Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro Bookport 


ISBN 978-80-246-5327-3 (online ; pdf)
ISBN 978-80-246-5292-4 (print)
Osvojování jazyka a komunikace dítětem s Downovým syndromem bylo na poli české lingvistiky tématem dosud opomíjeným. Autorka s využitím nejnovějších poznatků o osvojování jazyka dětmi s typickým i netypickým vývojem popisuje specifika v budování jazykové a komunikační kompetence dětí s touto diagnózou. Ojedinělou součástí publikace je výzkum raného komunikačního chování chlapce vyrůstajícího v česko-německém jazykovém prostředí, na jehož základě autorka probírá osvědčené metody k rozvoji komunikace a porozumění. Monografie má také silný přesah etický..
001942535
Poděkování 9 // Úvodem 11 // 1. Vrozené vývojové vady 12 // 1.1 Příčiny vzniku vrozených vývojových vad 12 // 1.2 Rozdělení vrozených vývojových vad 13 // 1.3 Registr vývojových vad v České republice 13 // 1.4 Jazykové a řečové poruchy jako důsledek vrozené vývojové vady 14 // 2. Downův syndrom 15 // 2.1 O lidech s Downovým syndromem 15 // 2.2 Vymezení důležitých pojmů 16 // 2.2.1 Downův syndrom 16 // 2.2.2 Inteligence a intelektové postižení 17 // 2.2.3 Program instrumentálního obohacování 19 // 2.2.4 Myšlení 20 // 2.2.5 Vývoj dítěte se zřetelem k logopedickému vyšetření a celostní komunikace 21 // 2.3 Historie odborného zájmu o Downův syndrom 22 // 2.4 Charakteristika Downova syndromu, zvi. neurobiologická 24 // 2.5 Tělesné znaky osob s Downovým syndromem 26 // 2.6 Vývoj dítěte s Downovým syndromem 28 // 2.7 Informovanost rodičů a veřejnosti 31 // 2.8 Legislativní opatření a právo dětí s Downovým syndromem na vzdělání 33 // 3. Teoretická východiska oboru osvojování jazyka dítětem 37 // 3.1 Vymezení základních termínů 37 // 3.2 Teoretické přístupy k osvojování jazyka dítětem 38 // 3.3 Faktory působící na osvojování jazyka 39 // 3.4 Stručná charakteristika vývoje dítěte od dvou do čtyř let 41 // 4. Osvojování jazyka a komunikace dětmi 43 // 4.1 Multimodální komunikace: podstata a raná komunikace 43 // 4.2 Počátky komunikačního projevu: neverbální komunikace 44 // 4.3 Osvojování slovní zásoby 46 // 4.4 Osvojování sémantiky 47 // 4.5 Osvojování foneticko-fonologické roviny 49 // 4.5.1 Fenologická průměrná délka výpovědi 49 // 4.6 Osvojování morfologie a syntaxe 50 // 4.7 Porozumění 52 // 4.8 Osvojování pragmatických jevů 53 // 7 // 4.9 Bilingvismus 53 // 4.9.1 Bilingvismus u dítěte s Downovým syndromem 54 //
5. Jazyk a komunikace dětí a dospělých s Downovým syndromem 57 // 5.1 Verbální komunikace 57 // 5.1.1 Fyziologické předpoklady opoždění komunikačního vývoje 58 // 5.1.2 Narušená komunikační schopnost 58 // 5.1.3 Opožděný vývoj řeči 60 // 5.1.4 Samomluva 61 // 5.2 Neverbální komunikace 63 // 5.2.1 Alternativní a augmentativní komunikace 63 // 5.2.2 Znakové systémy 65 // 5.3 Úloha majoritní společnosti 67 // 6. Výzkum verbální a neverbální komunikace dítěte s Downovým syndromem 69 // 6.1 Metodická východiska výzkumu 69 // 6.1.1 Metodologie výzkumu 70 // 6.1.2 Hlavní účastník výzkumu 71 // 6.1.3 Transkripce 72 // 6.1.4 Limity práce 73 // 6.2 Výchozí stav 73 // 6.3 Neverbální komunikace 76 // 6.3.1 Přirozená neverbální komunikace 76 // 6.3.2 Komunikace prostřednictvím znakového systému GuK 77 // 6.4 Lexikální rovina: osvojování slovní zásoby 83 // 6.4.1 Kategorizace osvojené slovní zásoby 88 // 6.5 Vývoj významu slov a znaků 96 // 6.6 Osvojování foneticko-fonologické roviny 98 // 6.6.1 Výpočet a hodnoty FPDV 98 // 6.6.2 Index srozumitelnosti, index správnosti 102 // 6.6.3 Osvojování fonémů 108 // 6.7 Osvojování morfologie a syntaxe 109 // 6.8 Pragmatika 114 // 6.9 Porozumění 116 // 6.10 Shrnutí komunikačního a psychomotorického vývoje na základě rodičovských deníků 118 // 7. Bilingvní situace u dítěte s Downovým syndromem 122 // 7.1 Dotazník řečového prostředí Beirut 123 // 7.2 Komunikační strategie v bilingvním prostředí 125 // 8. Alfa a omega učení se (nejen) jazyku: vizualizace 129 // 8.1 Znakový systém 129 // 8.2 Fotoalba 129 // 8.3 Lautgebärden - hlasité (hláskové) znaky 131 // 8.4 VSL Programm (verstehen - sprechen - lesen) 133 // 8.5 Vázané čtení se specifickým vyvozováním hlásek 134 // 9. Shrnutí 136 // Přílohy 139 //
Summary 145 // Seznam zkratek 147 // Seznam použitých pramenů 148 // Literatura 148 // Internetové zdroje 154 // Legislativní dokumenty a předpisy 154 // Odkazy na webové stránky podporující osoby s Downovým syndromem a jiným znevýhodněním 155 // Bibliografická poznámka 156

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC