Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 04.11.2023. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
EB
EB
ONLINE
[Česko] : Galén, 2015
1 online zdroj (419 stran)
Externí odkaz    Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro Bookport 


ISBN 978-80-7492-192-6 (online ; pdf)
ISBN 978-80-7492-129-2 (print)
Myslím, že jsme opět velmi ohrožený národ, biologicky i kulturně. Dvacet esejí nevypráví příliš o tom, co by český národ měl dělat, jestliže chce přežít, a popřípadě se dostat dál; víc mluví o tom, co by dělat neměl. Hodnotové myšlení naproti tomu říká, že je každý národ svého druhu jedinečný vesmír – stačí uvážit jen jazyk – a že jeho zánik je stejná škoda, jakou je zánik jakéhokoli druhu života. Vzdorovat zániku národa? Nevím o větší a nevděčnější námaze. Příliš velký podíl z nás totiž mylně očekává, že přežití zařídí někdo z nás. Domnívám se, že by v českém případě mohl být tenhle typ myšlení, cítění a chování výsledkem rychlé, dejme tomu šest století trvající koevoluce genů a kultury. Vypráví o tom například esej Altruismus. Převezmou svět vlastníci korporací, pro něž budou národy pouhým nástrojem? Čím méně budou národy autonomní, což nevylučuje kooperaci, tím to bude snazší.autor.
001943036
(1) Úvodní kapitola: jestliže - pak / 7 Co obnáší pojem »vlastní národ«? / 8 // Jsem lékař se zájmem o vztah lidského mozku a chování / 8 Bio-psycho-sociální model člověka a jeho možné užití / 8 První důvod / 10 Druhý důvod /11 Jestliže-pak /11 // Byl bych rád, kdyby tuhle knížku četli mladí lidé, učitelé, všichni, komu není osud českého národa lhostejný / 12 Proč si to necháme líbit? Proč někdo něco neudělá? / 14 Třetí důvod / 17 // Na závěr ještě jedno poselství / 18 // Prameny / 19 // (2) Otázky Huberta Gordona Schauera / 21 Jestliže - pak / 21 // Na co se zeptal? / 21 // Prameny / 25 // (3) Projev Reinharda Heydricha / 27 // Jestliže-pak / 27 Co Reinhard Heydrich řekl? / 27 Projev Reinharda Heydricha / 29 Jde o zdroje / 40 // Přitom vůbec nemusí jít o přímou genocidu / 41 Nejhorší možný scénář české budoucnosti / 42 // Prameny / 44 // (4) Osobnost, stereotypy, národy / 45 Jestliže - pak / 45 // Sebe poznáváme dobře, národy hůře / 45 Lidská osobnost / 45 Osobnost, geny, prostředí / 48 Osobnost - stavba a funkce mozku / 49 // Rysy osobnosti v různých kulturách / 50 Stereotypy / 50 // Od osobnosti к národním stereotypům: názor se odlišuje od skutečnosti / 50 // Přirozený experiment / 52 // Rusové / 52 // Evropané / 54 // Západ a Dálný východ / 54 // Prameny / 55 // (5) Můj vlastni národ / 59 Jestliže-pak / 59 // Můj vlastní národ / 59 Ethnos a demos / 60 Národní charakter a identita / 61 Česká národní identita / 64 Prameny / 67 // (6) Evoluční příčiny rozmanitosti lidského chování / 69 Jestliže-pak / 69 // Mayrova úvaha / 69 // Nejdřív několik základních pojmů / 69 // Příklady: dětský pláč, kooperativní chování, lidské uvažování / 70 // Čtyři Tinbergenovy otázky / 71 // Příklad užití čtyř Tinbergenových otázek / 72 //
Základní příčiny / 72 Bezprostřední příčiny / 72 Současné modely jsou složitější / 73 Šest současných modelů / 74 Evoluční psychologie / 76 Psychologické adaptace / 78 Ověřování / 79 // Evoluční psychologie - geny a prostředí / 81 // Následný vývoj čtyř původních principů evoluční psychologie / 82 // Současné hodnocení evoluční adaptovanosti a gradualismu / 83 // Současné hodnocení masivní modularity / 84 // Současné hodnocení univerzality lidské nátury / 85 // Lidská behaviorální ekologie / 86 // Kulturní evoluce a teorie koevoluce geny-kultura / 86 // Prameny / 87 // (7) Altruismus / 91 // Jestliže - pak / 91 // Hypotéza: jeden z důvodů (nikoli jediný), proč v současnosti jsme, kdo jsme / 91 Stačí uvážit / 93 // Pocity rozšířené v populaci České republiky / 94 // Podstatná část české populace však tyto pocity nemá nebo šije nepřipouští / 97 Renanův výrok / 97 Altruismus a jeho kořeny / 98 Biologický altruismus / 99 // Altruismus se tedy v přírodě netýká výlučné příbuzných / 101 // Lidský altruismus / 101 // Altruistické trestání / 103 // Altruistické odměňování / 104 // Silná reciprocita / 104 // Simonova teorie sociální selekce a úspěšného altruismu / 105 // Averze vůči nerovnosti / 107 // Reciproční poctivost / 107 // Evoluční kořeny / 107 // Odlišný výklad / 108 // Prameny / 109 // (8) Kooperace / 113 Jestliže-pak / 113 Lidská kooperace / 113 // Vývoj kooperace je popisován pěti pravidly /114 // Čím se lidská kooperace odlišuje od kooperace jiných druhů? / 116 // Sociální dilemata /118 // Dubreilhova hypotéza / 118 // Testování v terénu /119 // Trestání druhou a třetí stranou / 120 // Kritika / 121 // Prameny / 121 // (9) Ženy a muži / 125 Jestliže-pak / 125 // Ženy a muži, Česká republika, 1993-2011 /125 //
Některé rozdíly stavby a funkce ženského a mužského mozku / 129 // Učení a paměť / 131 // Emoce, empatie / 135 // Bolest / 135 // Agrese / 137 // Prožitek krásy se u žen a mužů odlišuje /138 Menší podíl žen v exaktních disciplínách / 139 Ekonomické a sociální rozhodování / 140 Hypotéza genderové podobnosti / 140 // Prameny / 142 // (10) Děti a rodiče / 147 Jestliže-pak / 147 Děti / 147 // O tom, co by snad povinně měli vědět všichni existující a možní rodiče / 149 // Mateřství je hluboce vývojově ukotvené / 150 // Systém orientace a systémy poznávání /150 // Intuitivní rodičovství / 152 // Vazba / 152 // Typ vazby se projevuje celoživotně / 156 // Význam obousměrné vazby (attachment) matka-dítě / 157 // Rozšířená vazba / 158 // Prameny / 158 Dospívání / 161 // Vývoj mozku v adolescenci / 162 // Kontrola poznávacími funkcemi / 163 // Zpracovávání efektivních a sociálních informací / 164 // Systém motivace a odměny / 166 // Prostá otázka na závěr / 166 // Prameny / 167 // (11) Inteligence a vzděláni / 171 Jestliže - pak / 171 // Studenti a absolventi vysokých škol v roce 2010 / 171 Předpoklad a úvaha / 172 PISA 2000-2009 / 174 PISA 2012 / 175 // Výroční zpráva České školní inspekce 2012/2013 / 176 // Co je inteligence? / 179 // Odkud se inteligence vzala? / 180 // Primáti / 180 // Psychometrické vlastnosti inteligence / 182 Inteligence a neurověda / 183 // Prameny / 185 // (12) Tvořivost / 189 Jestliže - pak / 189 Minulost / 189 // A co třeba počet patentů? / 190 Tvořivost / 195 // Torranceův test a investiční teorie tvořivosti / 196 // Dědičnost a gender / 196 // Tvořivost a inteligence / 197 // Existuje tvořivá osobnost? /198 // Funkční systémy mozku a genetické podklady / 198 // Tvořivost a duševní onemocnění / 199 //
Meze tvořivosti / 200 // Prameny / 201 // (13) Mocenská a majetková nerovnost jako kulturní nika / 205 Jestliže-pak / 205 // Tvorba nik / 205 // Lidská tvorba nik se tedy podílí na lidské evoluci / 207 Deset důvodů vzniku a vývoje sociální stratifikace / 207 Mocenská a majetková nerovnost jako kulturní nika / 208 // Prameny / 214 // (14) Nezaměstnanost, chudoba a stres / 217 // Jestliže-pak / 217 Chudoba / 217 Nezaměstnanost / 219 Stres v práci / 222 // Děti ohrožuje ekonomický stres jejich rodičů / 223 Socioekonomický status / 224 Glasgow a Ostrava / 225 Povaha stresu / 226 // Nový pojem: alostáza a alostatická zátěž / 228 Alostáza a plasticita mozku / 228 Mechanismus stresu / 230 // V průběhu života ovlivňuje stres mozek různým způsobem / 231 Stres a pracovní paměť / 232 Stres a onemocnění / 233 // Odpověď na stresující podněty je tlumena jedním typem meditace / 234 // Prameny / 234 // (15) Závislosti / 241 Jestliže - pak / 241 // Jednoduchý údaj agentury Bloomberg / 241 Spolehlivost údajů / 242 // Výroční zpráva o stavu ve věcech drog v České republice v roce 2012 / 245 Nadváha a obezita / 247 Společenské náklady / 248 Patologické hráčství / 248 // Proč vlastně lidé pijí alkohol, užívají drogy a kouří tabák? / 249 // Prameny / 252 // (16) Psychopati: neúspěšní a úspěšní / 255 Jestliže - pak / 255 // Psychopatie / 255 Příčiny / 258 // Stavební a funkční odchylky mozku / 259 Psychopati úplní a neúplní / 260 Psychopatie a machiavelismus / 261 Kde se vzali? / 262 // Na psychopatii se významně podílí dědičnost / 263 // Teorie životní historie / 263 // Teorie vyvažujícího výběru / 266 // Následná hypotéza vysvětlující psychopatii / 268 // Úspěšní psychopati / 269 // Prameny / 273 // (17) Náboženství a církve / 279 // Jestliže-pak / 279 //
Populace České republiky: podíly věřících / 279 // Církevní restituce / 280 // Církve, víra, morální chování / 281 // Povaha, vznik a vývoj náboženství / 282 // Evoluce religiozity / 283 // Chceme-li porozumět náboženství / 284 // Normální poznávací procesy mohou vytvořit mimořádné »agenty« / 285 // Proměna »agentů« do nadpřirozených bytostí / 286 // Úspěšný pojem boha a Diův problém / 287 // Víra a oddanost / 288 // Z toho plyne předpověď / 290 // Shrnuto / 291 // Non-religiozita / 292 // Heritabilita religiozity / 294 // Děti, adolescenti, raná dospělost / 294 // Vztah religiozity a inteligence měřené inteligenčním kvocientem / 295 Evoluční hypotézy ateismu / 296 Co říci závěrem? / 299 // Prameny / 300 // (18) Pravice a levice / 305 Jestliže-pak / 305 Politická pravice a levice / 305 Konzervatismus / 306 Liberalismus / 307 // Meze současného poznání / 307 Američtí konzervativci a liberálové / 309 Genetický podklad / 309 Neurofyziologické rozdíly / 311 Vpřed-stop! / 312 Citový výraz v pozorované tváři / 312 Sdílená pozornost /313 Přibliž se! Uteč! / 313 // Zkoumáni nových podnětů a ochota riskovat: experiment s »fazolemi« / 314 // Pocit čistoty /315 // Úspora duševní námahy / 316 // Politická ideologie jako motivované sociální poznávání / 317 Evolučně-psychologický pohled / 318 // Prameny / 319 // (19) Optimismus / 321 Jestliže-pak / 321 Optimismus a pesimismus / 321 Možné evoluční kořeny / 322 Cestování v čase / 323 // Představa pozitivní budoucnosti / 324 Dokáže optimismus měnit skutečnost? / 325 Jsem optimista / 326 Prameny / 328 // (20) Smysl českých dějin? / 331 Jestliže-pak / 331 // Spor o smysl českých dějin / 331 // Spor o metodologii / 332 // Jan Žižka / 332 // Bitva u Lipan / 335 // Spor o smysl / 336 //
Postoj T. G. Masaryka / 336 // Postoj J. Kaizla / 338 // Postoj J. Pekaře / 339 // Úvaha o metodologii / 340 // Prostý příklad / 341 // Historie jako konstrukt / 342 // Úvaha o smyslu neboli jak dál? / 343 // Nikou lidského druhu je kultura / 344 // Prameny / 348 // Poznámky / 351 // 1. Úvodní kapitola: jestliže-pak / 351 // 4. Osobnost, stereotypy, národy / 355 // 5. Můj vlastní národ / 356 // 6. Evoluční příčiny rozmanitosti lidského chování / 356 // 7. Altruismus / 365 // 8. Kooperace / 387 // 9. Ženy a muži / 388 // 10. Děti a rodiče / 388 // 13. Mocenská a majetková nerovnost jako kulturní nika / 389 // 15. Závislosti / 390 // 16. Psychopati: neúspěšní a úspěšní / 391 // 17. Náboženství a církve / 396 // 19. Optimismus / 400 // 20. Smysl českých dějin? / 400 // O autorovi / 419

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC