Kniha přibližuje konstruktivní využití podnětů vycházejících z různých podob teorie kolektivní paměti v biblických studiích a současně s nimi vede kritický rozhovor. Ve třinácti kapitolách se zabývá teoretickými otázkami na poli filozofie i různými pokusy o aplikaci v oblasti biblických textů, dějin Izraele a raného křesťanství. Poskytuje tak představu o možném přínosu teorie kolektivní paměti pro biblistiku, ale i o jejích problematických místech a limitech..
Teorie kolektivní paměti a její místo v biblických vědách - Dávid Cielontko a Filip Čapek 7 // Teoretická část // Maurice Halbwachs o kolektivní paměti a legendární topografii - Jan Kranát 34 // Minulé udalosti a ich význam v kontexte novozákonného bádania a sociálnej pamäte - Matej Kováčik 48 // Sociální paměť versus historická kritika. Teorie sociální paměti jako postmoderní nástroj novozákonní exegeze - Jiří Lukeš 69 // Teorie sociální paměti a škola dějin formy - Petr Pokorný 92 // Od individuální ke kolektivní paměti v Augustinových Vyznáních - Lenka Karfíková 101 // Starý zákon / Dějiny Izraele // Transformace kulturní paměti v textech starověkého Izraele - Filip Čapek 118 // Velikonoce jako alegorický vůz kulturní paměti - Petr Sláma 146 // Nový zákon / Rané křesťanství // Fragmenty "suchých kostí" u Jana. Recepce Ez 37,1-14 v Janově evangeliu - Pavel Langhammer 164 // Je 11. kapitola Listu Židům příklad kolektivní paměti? - Jaroslav Brož 181 // Spor o Ježíšovu reputaci v Kelsově Pravdivém slově - Dávid Cielontko 192 // Spor o starobylou moudrost. Úvahy o původu křesťanství u raně křesťanských apologetů - Radka Fialová 224// Kristus alter Jupiter - Jan Royt 241 // Kolektivní paměť a koptská magie: cesta historioly ze staroegyptské magie do křesťanství - Zuzana Vítková 256 // Zkratky // Bibliografie // Rejstřík pramenů