Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 13.07.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(1) Půjčeno:1x 
BK
Příručka
Biografie
Vydání první
Praha : Knižní klub, 2018
352 stran : ilustrace (převážně barevné), portréty, faksimile ; 24 cm
Externí odkaz    http://web.flu.cas.cz/scan/323538034.pdf (Obsah knihy) 

objednat
ISBN 978-80-242-5936-9 (vázáno)
Universum
Z cyklu: Velké ideje jednoduše vysvětlené
angličtina
Obálkový podnázev: velké ideje jednoduše vysvětlené
Chronologické přehledy
Terminologický slovník
Obsahuje bibliografické odkazy a rejstřík
Přehled vývoje světového výtvarného umění od pravěku po začátek 21. století. Bohatě ilustrovaná publikace sleduje proměny světového výtvarného umění. Snaží se nahlédnout pod povrch těchto změn a přibližuje duchovní, společenské i politické síly, které umění v dané době ovlivnily. Výklad se opírá o výtvarná díla a umělecké osobnosti, které jednotlivé umělecké slohy nejlépe reprezentují. V knize převažují příklady z evropského výtvarného umění, ale nechybí ani významné kapitoly z dějin umění mimoevropských oblastí..
001946472
10 ÚVOD // PRAVĚKÉ A STAROVĚKÉ UMĚNÍ // 20 Toto je skutečná žena // Willendorfská venuše // 22 Ještě stále jsme v pohybu // Jeskynní umění v Altamiře // 26 Historie je hřbitov aristokracie // Princ Rahotep a jeho žena Nofret // 32 Bronzy zrcadlí duchovní podstatu čínské civilizace // Bronzová rituální nádoba // 33 Čistý, kompaktní // a pevný - jako rozum // Čínský nefritový šperk // 34 Sdělení srozumitelná každému člověku // Asyrský reliéf lovu lva // 36 Jisté ideály přirozené krásy existují jen v mysli // Riacké bronzy // 42 Toto dílo by mělo být pokládáno za vynikající nad jiné // Laokoon a jeho synové // 44 Stylizovaná forma a duchovní krása jako příznačné rysy obrazů Buddhy // Stojící Buddha z Gandháry // 48 Nejmonumentálnější // a nejúžasnější sochařské ztvárnění jeho osobnosti // Marcus Aurelius // 50 Tvář Teotihuacánu // Maska z Teotihuacánu // 51 Nový typ figurální kompozice // Sarkofág Junia Bassa // 52 Aby žili věčný život na nebesích // Mozaiky císaře Justiniána a císařovny Theodory // 56 Portfolio // STŘEDOVĚKÝ SVĚT // 62 To není nečistá modla, to je dílo uctívající Boha // Theodorichův relikviář // 64 Spíše dílo andělů než lidského umu // Kniha z Kellsu // 66 Jasný obraz Krista // jako skutečného člověka a skutečného mrtvého na kříži // Gerův krucifix // 68 Tvoje stavba odkrývá tajemství víry // Mihráb Velké mešity v Córdobě // 74 Je to příběh // utvářený účelem // Tapiserie z Bayeux // 76 Rytmus zní jako tlukot srdce kosmu // Šiva Natarádža // 78 Hotové sochy prostě kráčely na určené místo // Sochy na Velikonočním ostrově // 79 Život a smrt, počátek a konec // Chrámoví strážci Nió, Unkei // 80 Budiž světlo // Vitrážová okna katedrály v Chartres //
84 Tvary jí vdechl mocný duch klasiky // Kazatelna baptisteria v Pise, Nicola Pisano // 7 // 86 Každá malba je cesta do posvátného přístavu // Odmítnutí pozemských statků, kaple Bardiů, Giotto // 90 Ó svátá Matko Boží, dej mír Sieně a život Ducciovi, který tě namaloval // Maesta, Duccio di Buoninsegna // 96 Proč bych se měl starat, zda se to pravdě podobá? // Vítr mezi stromy na břehu řeky, Ni Can // 98 Elegantní a tajemné mistrovské dílo // Wiltonský diptych // 100 Portfolio // RENESANCE // 106 To mně náleží palma vítězství // Obětování Izáka, Lorenzo Ghiberti // 107 Ikony jsou v barvách to, co je písmo ve slovech // Svatá Trojice, Andrej Rublev // 108 Perspektiva je uzda a kormidlo malby // Svatá Trojice, Masaccio // 112 Muž, který proměnil pouhé spojení pigmentů s olejem v olejomalbu // Podobizna manželů Arnolfiniových, Jan van Eyck // 118 Dvě křídla člověka // pozdvihují nad pozemské záležitosti: pokora a čistota // Snímání z kříže, Rogier van der Weyden // 120 Noblesní obraz proklamované občanské ctnosti // Medaile Cecilie Gonzagové, Pisanello // 122 Nejušlechtilejší potěšení je radost z porozumění // Pallas a kentaur, Sandro Botticelli // 124 Oko dělá méně chyb než mysl // Studie ? obrazu Madona s dítětem a svátou Annou, Leonardo da Vinci // 144 Sochou míním to dílo, které vzniká ubíráním hmoty // Mladý otrok, Michelangelo // 146 Milenka vladaře, jež si vychutnává teplo vlastního těla // Venuše z Urbina, Tizian // 152 Jeho Veličenstvo // se na ni nebude moci vynadívat // Slánka, Benvenuto Cellini // 153 Benvenuto Cellini by je nemohl odlít lépe // Beninské bronzy // 128 Strašlivé vize hrůz soudného dne // Čtyři apokalyptičtí jezdci, Albrecht Dürer // 132 Noční můra skrytá v ženských tvarech // Bohyně Coatlicue //
134 Malíř monster, objevitel podvědomí // Zahrada pozemských slastí, Hieronymus Bosch // 140 Malíř musí kompenzovat přirozené nedostatky svého umění // Zázračný rybolov, Raffael // 154 Zřídka se krajině dostalo čestného místa jako námětu // Lovci ve sněhu, Pieter Bruegel starší // 160 Dokonalost imituje lidskou tvář // Mladý muž mezi růžemi, Nicolas Hilliard // 161 Basawan tvořil tak přirozeně, jako vane vítr // Akbarovy příhody se slonem Hawaím v roce 1561, Basawan // 162 Portfolio // OD BAROKA K NOVOKLASICISMU // 170 Temnota mu dala světlo // Večeře v Emauzích, Michelangelo Merisi da Caravaggio // 172 Prostřednictvím malby a jiných zobrazení lze člověka vést // Milosrdný Kristus, Juan Martinez Montanés // 176 Nikdy mi nechyběla odvaha chopit se jakéhokoli námětu bez ohledu na jeho velikost // Lov lva, Peter Paul Rubens // 178 Chrabrost poraženého dělá slávu vítěze // Kapitulace Bredy, Diego Velázquez // 182 Pokud je toto Boží láska, znám ji // Extáze svaté Terezie, Gianlorenzo Bernini // 184 Moje povaha mě nutí hledat a milovat uspořádané věci // Svatá rodina na schodech, Nicolas Poussin // 186 Jak stárneme, sám život // ryje do našich tváří a odhaluje naši prudkost, přečiny nebo vlídnost // Autoportrét se dvěma kruhy, Rembrandt // 192 Poklidná zář duše // Krajina s Askaniem střílejícím na Silviina jelena, Claude Lorrain // 196 Je to každým coulem král // Ludvík XIV, Hyacinthe Rigaud // 198 S jakým potěšením přijímáme tento dar smyslné radosti! // Cesta na Kythéru, Jean-Antoine Watteau // 200 Na jiné obrazy se díváme, ale Hogarthovy čteme // Vzestup zpustlíka: Levée, William Hogarth // 204 Proto jsem nakreslil tyto ruiny co nejdokonaleji // Koloseum, Giovanni Battista Piranesi //
206 Jeho umění má divadelní charakter, přičemž jeviště je umístěno nad námi // Apollon a kontinenty, Giambattista Tiepolo // 210 Duch průmyslové revoluce // Železářská huť, Joseph Wright // 211 Doufal, že vyžene duchy, kteří zaplavili jeho mysl // Spatně naladěný muž, Franz Xaver Messerschmidt // 212 Světlo v bouři revoluce // Maratova smrt, Jacques-Louis David // 214 Velmi okouzlující zřícenina. Nyní je v moci přírody // Klášter Tintern, Joseph Mallord William Turner // 216 Vznešená jednoduchost a tichá velikost // Náhrobek Marie Kristiny Habsbursko-Lotrinské, Antonio Canova // 222 Portfolio // OD ROMANTISMU K SYMBOLISMU // 230 Spánek rozumu plodí nestvůry // Hrůzy války, Francisco de Goya // 236 Forma, která vymezuje údajné kulturní odlišnosti islámského Orientu // Velká odaliska, Jean-Auguste-Dominique Ingres // 238 Musel jsem zůstat sám, abych mohl plně rozjímat a vnímat přírodu // Poutník nad mořem mlh, Caspar David Friedrich // 240 Neměl jsem v lásce malbu diktovanou rozumem // Sardanapalova smrt, Eugene Delacroix // 246 Ode dneška je malba mrtvá // Boulevard du Temple, Louis-Jacques-Mandé Daguerre // 248 Pozoruj přírodu! Jakého učitele ještě potřebuješ? // Lev drtící hada, Antoine-Louis Barye // 249 V každém uměleckém díle musí být ponaučení // Řecká otrokyně, Hiram Powers // 250 Sotva se najde začátečník, který by nestál o ocenění na výstavě // Římané v úpadku, Thomas Couture // 252 Ukažte mi anděla a já ho namaluji // Pohřeb v Ornans, Gustave Courbet // 254 Člověk skoro slyší burácet hrom // Náhlá přeháňka nad mostem Šinohaši, Utagawa Hirošige // 256 Rád bych maloval tak, jak zpívají ptáci // Ženy v zahradě, Claude Monet // 264 Námět nemá co činit s harmonií barev // Nokturno v černé a zlaté: Ohňostroj, James Abbott McNeill Whistler //
266 Umělecké dílo, které nezačíná emocí, není umění // Nedělní odpoledne na ostrově La Grande Jatte, Georges Seurat // 274 Jak odít myšlenku // do srozumitelné formy // Tanec života, Edvard Munch // 278 Portfolio // MODERNÍ DOBA // 286 Chrám zasvěcený kultu Beethovena // Beethovenův vlys, Gustav Klimt // 288 Do tváře veřejnosti byl hozen kelímek barvy // Žena v klobouku, Henri Matisse // 290 Trýznivý neklid mě hnal do ulic ve dne v noci // Ulice, Drážďany Ernst Ludwig Kirchner // 294 Smysly deformují, rozum formuje // Harmonikář, Pablo Picasso // 298 Univerzální dynamismus // je třeba zaznamenat v malbě jako dynamickou senzaci // Triptych Stavy mysli, Umberto Boccioni // 300 Barva působí přímo na duši // Kompozice VI,, Vasilij Kandinskij // 308 Použijte Rembrandta jako žehlicí prkno! // Kolo bicyklu, Marcel Duchamp // 309 Jestli toto je umění, tak já jsem zedník // Pták v prostoru, Constantin Brancusi // 310 Ručně malované snové fotografie // Stálost paměti, Salvador Dali // 316 Každý materiál má své jedinečné kvality // Ležící postava, Henry Moore // 318 Každý dobrý malíř maluje své nitro // Podzimní rytmus, Jackson Pollock // 324 Pravé umění se ukrývá tam, kde byste to nečekali // Kráva s malým nosem, Jean Dubuffet // 326 Vzal jsem klišé a zkusil uspořádat jeho formy do monumentální podoby // Bum!, Roy Lichtenstein // 328 Skutečná umělecká díla jsou o něco málo víc než historické kuriozity // Jedna a tři židle, Joseph Kosuth // 329 Duch člověka i země jsou ve stálém stavu eroze // Spirálové molo, Robert Smithson // 330 Umění je věda o svobodě // Mám rád Ameriku a Amerika má ráda mě, Joseph Beyus // 332 Naučili nás bát se ženské moci // Hostina, Judy Chicago // 334 Nikdy mě neomrzí ji ztvárňovat // Máma, Louise Bourgeoisová
336 Změna je tvůrčí impulz // Hodiny, Christian Marclay // 338 Portfolio // 342 VÝKLADOVÝ SLOVNÍK 344 REJSTŘÍK 350 ZDROJE CITACÍ 352 PODĚKOVANÍ
(OCoLC)1078647082
cnb002932790

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC