Úvod ...5 // 1. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v edukačním procesu ...9 // 1.1 Předpoklady osobnostního růstu dítěte ve fyzickém i sociálním prostoru ...9 // 1.2 Edukační potřeby v komunikaci a vztazích ...21 // 1.3 Kvalita života jako měřítko naplňování edukačních potřeb dítěte ...34 // 2. Bariéry a rizika v procesech učení a výuky u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ...41 // 2.1 Zdroje bariér a speciálních vzdělávacích potřeb v sociální doméně života žáků ...42 // 2.2 Zdroje bariér a speciálních vzdělávacích potřeb v emocionálním prožívání žáků ...38 // 2.3 Zdroje bariér a speciálních vzdělávacích potřeb v kognitivní doméně života žáků ...65 // 3. Intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu jejích aktérů ...77 // 3.1 Role učitele a školy v intervenci ...77 // 3.2 Role rodiny v intervenci ...96 // 3.3 Role poradenských, zdravotnických a sociálních služeb v intervenci ... 102 // 3.4 Spolupráce v oblasti komunikace a komunikace jako klíč ke spolupráci ...111 // Závěr ...125 // Summary ...127 // Seznam literatury ...129 // Seznam tabulek a obrázků ...141 // Jmenný rejstřík ... 143 // Věcný rejstřík ...147