Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 22.06.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(6) Půjčeno:6x 
BK
Vydání: první
Praha : Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2023
429 stran : ilustrace ; 25 cm

objednat
ISBN 978-80-7592-167-3 (vázáno)
Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstříky
České a anglické resumé
001954190
ÚVOD ...11 // Obsahová koncepce monografie ...14 // Metody a přínos monografie ...15 // I. CO JE SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA ...17 // DIVERZITA POHLEDŮ NA SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKU JAKO PROBLÉM I JAKO VÝZVA ...18 // Oč jde v praxi: Social education, Sozialpädagogik nebo Sociál Work?.25 // Diverzita pojetí sociální pedagogiky jako vědy ...26 // Diverzita v přejímání inspirací sociálně pedagogického myšlení ...28 // II. K HISTORICKÝM A SYNCHRONNÍM SOUVISLOSTEM KONCEPTU SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY ...35 // VZNIK, VÝVOJ A SOUČASNOST SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY V NĚMECKU ...36 // Společenské podmínky vzniku sociální pedagogiky ...36 // Fáze vývoje německé sociální pedagogiky ...38 // Počátky sociální pedagogiky: položení otázky po sociální dimenzi výchovy ...38 // Sociální pedagogika jako program demokratizace společnosti: Karel Mager ...39 // Sociální otázka a výchova lidu: Adolf Diesterweg ...42 // Ukotvení sociální perspektivy v diskurzu o výchově ...46 // Novokantovské založení sociální pedagogiky: Paul Natorp a etický socialismus ...46 // Empirické založení sociální pedagogiky: Paul Bergemann ...51 // Historicko-empirický proud v sociální pedagogice: Otto Willmann a P. Barth ...56 // Willmanův pokus o překonání polarizovaných pohledů na pedagogiku ...56 // Barthovo objasnění významu sociologie dějin pro pedagogiku ...58 // Sociální pedagogika jako pomoc mládeži: H. Nohl a G. Bäumerová ...60 // Nohlova hermeneutická pedagogická věda jako teorie // pro pomáhající praxi ...62 // Sociální pedagogika ve službě ideologie národního socialismu ...68 // Pluralizace německé sociální pedagogiky po druhé světové válce ...69 // Kritická sociální pedagogika: od "pedagogiky kalamity" ke kritice společnosti ...70 // K. Mollenhauer a emancipační aspekt sociální pedagogiky ...72 //
Německé hnutí za vědu sociální práce ...76 // Sociální pedagogika a orientace na každodennost a životní svět (Lebenswelt) ...77 // Orientace na životní svět jako perspektiva sociální práce ...83 // Sociální pedagogika dětí a mladých lidí jako pomoc ke zvládání života: Lothar Bohnisch ...85 // Institucionální praxe německé sociální pedagogiky ...90 // Shrnutí vývoje sociální pedagogiky v Německu ...92 // SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA V DALŠÍCH VYBRANÝCH ZEMÍCH ...96 // Sociální pedagogika v Polsku ...96 // Polská sociální pedagogika jako věda a jako obor vzdělávání ...101 // Sociální pedagogika ve Španělsku ...102 // Aktivity španělských akademiků a rozvoj sociální pedagogiky ...109 // Sociální pedagogika v zemích Latinské Ameriky ...111 // Akademická komunita a praxe sociální pedagogiky v Latinské Americe ...113 // Sociální pedagogika v zemích severní Evropy ...114 // Finsko a Švédsko ...114 // Sociální pedagogika v Dánsku ...121 // Sociální pedagogika ve Velké Británii ...125 // Sociální pedagogika v Ruské federaci ...129 // ČESKÁ SOCIÁLN í PEDAGOGIKA NA CESTĚ HLEDÁNÍ OBOROVÉ IDENTITY ...136 // Historický vývoj sociální myšlenky v české pedagogice ...136 // Lindnerovo otevření pedagogiky sociální perspektivě ...137 // Snahy sociální pedagogiky o zakotvení v systému pedagogických věd ... 139 // Propojení individuální a sociální perspektivy na půdě jiných věd ...140 // Sociální pedagogika a výchovná péče o mládež ...143 // Hibernovaná sociální pedagogika v období socialismu ...145 // Pojetí sociální pedagogiky po roce 1989 ... 146 // Pokus o reflexi české sociální pedagogiky ...150 // SOCIÁLNI PEDAGOGIKA - VĚDA, PRAXE A PROFESE V SOUVISLOSTECH // III. MEZIOBOROVÉ A VĚDNÍ SOUVISLOSTI SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY ...155 //
JAK "MYSLÍ" SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA: VYBRANÉ OTÁZKY Z TEORIE VĚDY ...156 // Sociální pedagogika a poznávací zájmy ...157 // Technický poznávací zájem a sociální pedagogika - paradigma technologické ...158 // Praktický poznávací zájem a sociální pedagogika - paradigma interpretativní ...160 // Kritický poznávací zájem a sociální pedagogika - paradigma emancipační ...163 // Sociální pedagogika v podmínkách epistemologie komplexity ...165 // Axiologická dimenze sociální pedagogiky - výzva i problém ...171 // VZTAH(Y) SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY A SOCIÁLNÍ PRÁCE ...175 // K historii profesních vztahů sociální pedagogiky a sociální práce ...175 // Teorémy profesních vztahů sociální pedagogiky a sociální práce ...181 // Sociální pedagogika jako teoretický rámec pro sociální práci ...187 // SOCIALIZACE V MULTIDISCIPLINÁRNÍ PERSPEKTIVĚ ...192 // Vývoj vztahu k dětem a dětství v západní společnosti ...192 // Vztah rodičů a dětí z pohledu psychohistorie ...194 // Přístupy k dětem a dětství v moderní době ...196 // Normalizační přístup ...196 // Specializační přístup ...197 // Přístup založený na právech dítěte ...198 // Realita dětských práv v adultocentrickém sociálním řádu ...202 // Nové paradigma dětství v sociálních vědách? ...205 // Dětství jako sociální konstrukce ...208 // Dětství jako kategorie sociální struktury ...209 // Děti jako tvůrci kultury - generační (vztahový) přístup ...211 // Jaká teorie socializace, takové dětství? ...212 // Pediatrické a psychologické teorie ...212 // Interakcionistické teorie ...215 // Klasické a funkcionalistické sociologické teorie ...218 // Sociálně ekologický model socializace ...220 // Socializace jako přisvojení (Aneignung) sociálního prostoru ...223 //
Vrstevnická socializace dětí a dospívajících ve společnosti sítí ...224 // IV. SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA V PRAXI ...229 // SOCIÁLNĚ PEDAGOGICKÝ RÁMEC PRÁCE S LIDMI ...230 // Pomoc ke svépomoci v sociální pedagogice ...230 // Sociálně pedagogický postoj a jeho étos ...231 // Procesní rovina sociálně pedagogické práce a její pracovní principy ...236 // Sociálně pedagogický versus procedurální pracovní přístup ...241 // NA POMOC DĚTEM A MLADÝM LIDEM ...245 // Historické inspirace práce s ohroženou mládeží ...246 // Otevřená práce s dětmi a mládeží v současnosti ...247 // Principy a formy otevřené práce ...249 // Identitní práce s mládeží ...251 // Prožitek a zážitek v práci s mladými lidmi ...254 // PňÍSTUPY POMOCI NAPňÍČ CÍLOVÝMI SKUPINAMI ...258 // Informal education ...258 // Animace a její světy ...261 // Animace volnočasové kultury (Freizeitkulturelle Animation) ...263 // Nové pojetí kultury v sociokulturní animaci, lidovém vzdělávání a komunitním rozvoji ...264 // Sociokulturní animace: od "kultury pro všechny" po "všichni máme kulturu" ...266 // Horké a studené světy sociokulturní animace ...269 // Lidové vzdělávání (educación popular) ...270 // Komunitní rozvoj (community development) a komunitní vzdělávání ...273 // Komunitní vzdělávání jako příležitost k učení pro všechny ...275 // Zmocnění jednotlivců, skupin a komunit jako nástroj i cíl pomoci ...277 // V. ŠKOLA A SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA ...281 // ŠKOLA VE ZNALOSTNÍ SPOLEČNOSTI ...282 // Výkonová škola jako součást procesů exkluze a inkluze ...285 // KOMUNITNÍ ŠKOLA VERSUS ŠKOLA JAKO UČÍCÍ SE ORGANIZACE ...289 // Pojem komunitní školy ...290 // Komunitní školy ve světě a v ČR ...292 // Komunitní školy v USA ...294 // Výzkumy komunitních škol v USA ...296 //
Komunitní školy ve Velké Británii ...297 // Komunitní školy v ČR: vývoj a současný stav ...299 // ŠKOLNÍ SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA ...303 // Škola jako životní prostor ...303 // Profesní role školních sociálních pedagogů ...307 // Praxe školní sociální pedagogiky na příkladech vybraných zemí ...310 // Německá praxe školní sociální pedagogiky (školní sociální práce).311 // Švýcarsko a školní sociální práce ...313 // Polský školní pedagog ...315 // Velká Británie a sociálně pedagogická agenda školy ...316 // Sociální pedagog jako odborná profese ve školství na Slovensku ...316 // Školní sociální pedagogové v dalších zemích ...318 // Situace školní sociální pedagogiky v ČR ...319 // Školní sociální pedagog v projektech EU ...320 // 20 let snah o zakotvení sociálního pedagoga ve školství ...322 // Sociální pedagogika ve výzkumech a pilotních ověřeních ...325 // VI. SOCIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ PROFESE ...329 // SOCIÁLNÍ PEDAGOGOVÉ A PEDAGOŽKY V EVROPĚ A ČESKÉ REPUBLICE ... 330 // Diverzita označení sociálně pedagogických profesí ...330 // Profesní uplatnění absolventů studia v České republice ...335 // VYBRANÉ OTÁZKY PROFESIONALITY SOCIÁLNÍCH PEDAGOGŮ A PEDAGOŽEK ...337 // Profesní modely sociálně pedagogické práce ...338 // Sociální pedagogové mezi kontrolou a pomocí ...340 // Zostření etických dilemat v rámci tlaku na "management rizik" ...342 // Zdravé a nezdravé pomáhání v pomáhajících profesích ...345 // Kompetence sociálních pedagogů pro praxi ...346 // Kompetence pro výkon sociálně pedagogického povolání ...348 // Pohled profesních asociací na kompetence sociálních pedagogů ...350 // Sociální pedagog jako reflektivní a reflexivní praktik ...352 // Tiché vědění a reflektivní praxe ...355 //
Reflexe v akci, o akci a pro akci ...357 // Kritická reflexe a reflexivita ...358 // Model kritické reflexe pro profesionální praxi ...360 // Reflexe pomáhajícího procesu z hlediska sociálně pedagogických // principů ...363 // 9 ne // OBSAH // SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA MEZI VĚDOU, PRAXÍ A REFLEXÍ ...368 // ZÁVĚR ...379 // Literatura ...381 // Rejstřík jmenný ...417 // Rejstřík věcný ...419 // Summary ...423 // Resumé ...427
cnb003577455

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC